sobota, 23 maja 2015

Strategie przyswajania drugiego języka.

      Osobą bilingwalną można stać  się na dwa sposoby. Jednym sposobem jest nauka L1 razem z L2, czyli język obcy jest wprowadzany równocześnie  z językiem rodzimym. Drugim (zazwyczaj występującym w Polsce) jest późniejszy sposób opanowania drugiego języka. Osoba uczy się L2 dopiero po 3 roku życia, więc język ojczysty jest pierwszym kodem językowym poznanym przez dziecko.
      Języka ojczystego dziecko uczy się w naturalny sposób, poprzez zabawę, czynności dnia codziennego oraz życie w rodzinie. Natomiast, jeżeli rodzina jest mieszana tzn. matka jest cudzoziemką, a ojciec jest obywatelem kraju zamieszkałego przez rodzinę(lub sytuacja odwrotna), to kluczową rolę odgrywają opiekunowie, którzy decydują o tym, czy ich dziecko będzie posługiwało się jednym językiem, czy dwoma.  (J. Arabski: O przyswajaniu języka drugiego (obcego), Warszawa 1985, s. 30).
      Dzieci opanowują naukę języków obcych znacznie szybciej niż dorośli. Wyodrębnione zostały podstawowe strategie jakimi posługują się osoby z rodzin bilingwalnych. Zauważyć można cztery podstawowe sposoby stosowane w środowisku dwujęzycznym: 

1.      Jedna osoba- jeden język- strategia osoby-są to przypadki, kiedy ojciec używa      jednego języka, a matka drugiego.

2.      Strategia miejsca- w domu używany jest język ojczysty, natomiast w szkole używany jest drugi język. Jest bardzo charakterystyczne zjawisko dla dzieci migrantów.

3.      Strategia czasu- polega na stosowaniu L1 i L2 w określonych okresach czasu. Bardzo często stosowana jest w rodzinach, gdzie dziećmi opiekują się au-pair(obcokrajowiec w wieku od 18 do 26, który zamieszkuje kraj u rodziny zwanej: host family, czyli rodzina na czas określony) . Dzieci w ciągu dnia z opiekunką posługują się językiem obcym, natomiast w obecności rodziców,  zazwyczaj wieczorem, używają języka ojczystego.  

4.      Strategia przemienna- to działanie polega na używaniu na przemian L1 oraz L2 tylko okres czasu jest dłuższy. Przykładem może być stosowanie języka ojczystego przez pierwszy rok, natomiast drugi rok adoptowanie jest z językiem obcym. Po upływie roku czasu następuje powrót do języka rodzimego.

      Naturalny sposób przyswajania języka obcego ma ogromny wpływ na prawidłowe opanowanie umiejętności językowych. W związku z czym, rodzina jest najważniejszą grupą społeczną, która ma największy wpływ na rozwój bilingwalny swojego dziecka. Podstawowe pytanie, jakie powinni postawić sobie rodzice to: dlaczego ich dziecko powinno znać drugi język? Jednym z ważniejszych czynników wpływających na adoptowanie się z nowym kodem jest motywacja oraz chęci dziecka. Sukcesem w stworzeniu środowiska bilingwalnego są naturalne i przychylne warunki, a przede wszystkim przewodnicy, czyli mądrzy oraz aktywni rodzice, którzy włączają się
 w proces postępu dwujęzyczności w rodzinie.
   „To oni podejmują najważniejsze decyzje, na przykład w jakim języku mówi się
w domu i jak się mówi. Dzieci przyswajają sobie taki język, jakim posługują się ich rodzice poprzez wzajemną komunikacje. U migrantów często zaobserwowanym faktem jest po prostu nieuczenie dziecka języka ojczystego rodziców, wprowadzenie od początku języka dominującego, czyli języka większości. Zatem rodzice stają od początku przed ważnym problemem: jak stworzyć u dzieci motywację na tyle silną, by przełamać wewnętrzne bariery emocjonalne, konkurencję ze strony języka większości.” (
Dr Ewa Lipińska Dwujęzyczność dzieci na emigracji - jak ją osiągnąć? , Katedra Języka Polskiego jako Obcego Instytut Studiów Polonijnych i Etnicznych UJ  www.wspolnota-polska.org.pl/index.php?id=o_IVfor6, Pobrano 14.07.2010 godz. 00:10)

 Życzę miłej lektury :)

2 komentarze:

  1. Ja jestem zdania, ze przede wszystkim determinacja oraz chęć nauki pozwala na swobodną naukę języka obcego. ja uczę się języka angielskiego samodzielnie przy wykorzystaniu https://www.jezykiobce.pl/angielski/655-angielski-repetytorium-leksykalno-tematyczne-poziom-a2-b1-ksiazka-audio-cd-9788361828181.html i jestem przekonana, że był to bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie wydaje mi się, że prawidłowe podejście oraz chęci do nauki języka angielskiego sprawią, że będziemy się go dobrze uczyli. Mi podoba się to, że już moja córka chodzi również do szkoły językowej https://earlystage.pl/pl/nasze-szkoly/zachodniopomorskie gdzie na dobrą sprawę uczy się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń