Dzisiaj troszeczkę inna lekcja. Chciałabym zaprezentować charakterystykę rozwoju mowy u człowieka. Aby móc zacząć mówić w języku obcym musimy poznać proces w którym powstaje sama mowa, dlatego dzisiejsza lekcja jest bardzo naukowa. Ale proszę poświęcić jej swój cenny czas, a na pewno zaczniecie doceniać niezwykły dar jakim jest "mowa".
Komunikowanie się z otoczeniem jest jednym z ważniejszych
czynności potrzebnych do rozwoju społecznego- emocjonalnego dziecka. Człowiek poznaje
otaczający świat dzięki rozumieniu mowy,
a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia,
pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z
otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie
mogą spowodować opóźnienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia. Warunki dla
prawidłowego rozwoju rodzice mogą zapewnić dziecku już od momentu jego
narodzin. Są to osoby przebywające z dzieckiem najdłużej, mają więc największe
możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem,
który dziecko będzie próbowało naśladować.
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną.
Człowiek nabywa tej umiejętności w ciągu całego swojego życia w kontaktach z
ludźmi. Częste kontakty werbalne z otoczeniem, bogacą słownictwo, uczą
prawidłowych zasad gramatycznych, właściwego posługiwania się melodią, akcentem
i rytmem wypowiedzi.
Wg I Styczek mowa – jest dźwiękowym
porozumiewaniem się ludzi. W celu porozumiewania się ludzie posługują się językiem, który jest
systemem wyrazów i reguł gramatycznych. Mowa jest procesem jednolitym, ale
zależnie od aspektu badań można w nim wyodrębnić czynności odbioru mowy oraz
wytwór mówienia i rozumienia, czyli tekst.(I. Styczek. Logopedia.W-wa 1980,
PWN, str.25)
Pierwszym sposobem komunikowania się
dziecka z dorosłym jest krzyk, który informuje o tym, że dziecko żyje, jego
organ oddechowy sprawnie funkcjonuje oraz poprawnie działają więzadła głosowe. Osobowość
dziecka kształtuje się poprzez prawidłowy rozwój mowy, który jest głównym
środkiem porozumiewania się. Jeśli proces rozwoju mowy przebiega zgodnie z
normami, to rozwój słownictwa i myślenie
abstrakcyjne dziecka jest poprawne.
„Nauka mówienia nie rozpoczyna się bynajmniej
w momencie, gdy dziecko wypowie pierwsze słowa, lecz w chwili jego urodzenia, a
nawet wcześniej, w życiu płodowym. Niemowlęta z wrodzonym zainteresowaniem
przysłuchują się rozbrzmiewającym wokół nich dźwiękom i potrafią zrozumieć, co mówimy na długo
przedtem, zanim same zaczną wypowiadać słowa. Jest to najważniejsza sprawa,
którą musimy sobie uświadomić, jeśli chcemy pomóc dziecku w nauce mówienia- zrozumienie zawsze o
krok wyprzedza mówienie”(Clark L., Ireland C.: Uczymy się mówić, mówimy by się
uczyć. Poznań 1998, s.21)
1
Okresy
rozwoju mowy dziecka.
Jednym z warunków prawidłowego
funkcjonowania człowieka w otoczeniu jest poprawna możliwość komunikacji.
Według Leona Kaczmarka, w rozwoju mowy wyodrębnia się cztery okresy: okres
melodii, okres wyrazu, okres zdania oraz okres swoistej mowy dziecięcej. (L.Kaczmarek. Kształtowanie się mowy
dziecka. Prace ważnych etapów rozwoju mowy dziecka.Prace Komisji Filologicznej
Towarzystwa Przyjaciół Nauk. T.XV. Poznań)
Okresy
rozwoju dziecka
|
Okres
kształtowania mowy
|
Dźwięki
|
Słownictwo
|
Forma
wypowiedzi
|
|
Okres
prenatalny
|
Etap przygotowawczy
0-9 miesiąca życia płodowego
|
Rozwój mózgu oraz
narządów mowy (nadawania i odbioru)
|
|||
Okres
niemowlęcy
|
Okres melodii (sygnału, apelu)
0-1 roku życia
- głużenie
- gaworzenie
- echolachia
|
a,e,i,m,b,p,d,t
|
-krzyk
-płacz
|
||
Okres
poniemowlęcy
|
Okres wyrazu (sygnału jednoklasowego)
1-2
|
o,u,a,e,y
p,b,m,t,d,n,l,k,ś,ć
|
wypowiedzenia:
-jednoczłonowe
-wyraz- zdanie
|
||
Okres
zdania
|
2-3 rok życia
|
a,o,u,e,i,y,ę,ą,
p,b,m,w,f,p,b,s,z,c,t,d,n,r
,ś,ć,ź,k,g,x,s,z,,ń
|
800-1500 wyrazów:
rzeczowniki,
czasowniki,
przymiotniki,
liczebniki,
przyimki,
spójniki ,zaimki,
przysłówki
|
wypowiedzenia dwuczłonowe, zdanie
z podmiotem,
i orzeczeniem,
zd. oznajmujące, rozkazujące,
pytające, wykrzyknikowe
|
|
Okres
przedszkolny
|
Okres swoistej mowy
dziecięcej (swoistych form językowych)
3-7 rok życia
|
s,z,c,r
|
wymowa opanowana,
3500-7000 wyrazów
( w zależności
od środowiska wychowawczego)
|
pełna umiejętność budowania wypowiedzi
i posługiwania się formami, które
obowiązują.
|
|
Tabela 1
Etapy w kształtowaniu mowy (Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela
przedszkola. Warszawa. WSiP. 1996
Pierwszym
bardzo istotnym czasem jest okres prenatalny, który jest najważniejszym i najszybszym procesem rozwijania się
zarodka. W tym okresie kształtują się aparaty mowy potrzebne do prawidłowego
rozwoju w/w umiejętności. Na aparat mowy składa się z narządów ruchomych i
nieruchomych.
Okres prenatalny
Rozwój ten dzieli się na trymestry, które
każdy obejmuje trzy miesiące rozwoju płodu. Pierwszy miesiąc jest bardzo
intensywny pod względem podziału komórki jajowej. Kończy się faza jaj płodowego
a rozpoczyna faza embrionalna. W tym stadium około 21 dnia zaczyna pracować
serce. Zaczątki 33 kręgów, zamknięty system naczyń krwionośnych oraz zarys
okolic głowy jest widoczny u zarodka. Bardzo istotnym dla rozwoju mowy jest
wykształcenie się jamy ustnej oraz zawiązki wewnętrznych narządów uszu i nosa.
Drugi miesiąc jest okresem tworzenia się
podstawowych narządów. Głowa staje się największą częścią ciała, a twarz
nabiera ludzkiego wyglądu. Zawiązki zębów
są widoczne w tym okresie. Żuchwa i szczęka są całkowicie uformowane. Można zauważyć po kształcie małżowiny usznej pierwsze odziedziczone cechy po rodzicach. Ważnym elementem w procesie rozwoju mowy jest pojawienie się podniebienia, warg oraz zawiązków języka, które odgrywają ważną rolę w budowaniu aparatu mowy.
są widoczne w tym okresie. Żuchwa i szczęka są całkowicie uformowane. Można zauważyć po kształcie małżowiny usznej pierwsze odziedziczone cechy po rodzicach. Ważnym elementem w procesie rozwoju mowy jest pojawienie się podniebienia, warg oraz zawiązków języka, które odgrywają ważną rolę w budowaniu aparatu mowy.
Rys. Rowój płodu w I trymestrze ciążyhttp://dziecko.onet.pl/33678,5,7,dziecko_w_lonie_matki,artykul.html
Ostatni miesiąc w pierwszym trymestrze
rozpoczyna się od przejścia z okresu zarodkowego do płodowego. Dziecko staje
się bardziej aktywne oraz pojawiają się indywidualne cechy dotyczące zachowania
oraz wyglądu. W tym czasie bardzo ważne jest wzmocnienie mięśni, które
formułują fałdy głosowe znajdujące się na bocznych ścianach krtani. Kończąc
pierwszy trymestr dziecko osiąga 7,5 cm wzrostu i waży 14 g.
Cecha charakterystyczna drugiego
trymestru jest intensywny wzrost płodu oraz tempo rozwoju mózgu. W czwartym
miesiącu zauważono, iż dzięki szybkiemu rozwojowi mięśni karku główka trzyma się prosto i zajmuje ok. 1/3 część
ciała. Płód
w szóstym miesiącu magazynuje substancje potrzebne dziecku po urodzeniu tj. wapń, żelazo, białko. Pod koniec drugiego trymestru dziecko osiąga wzrost 35 cm oraz wagę od 50 do 70 dag.
w szóstym miesiącu magazynuje substancje potrzebne dziecku po urodzeniu tj. wapń, żelazo, białko. Pod koniec drugiego trymestru dziecko osiąga wzrost 35 cm oraz wagę od 50 do 70 dag.
Rys. Rozwój płodu w II trymestrze
ciążyhttp://dziecko.onet.pl/33678,5,7,dziecko_w_lonie_matki,artykul.html
Ostatni trymestr polega na wzroście
możliwości przeżycia płodu poza organizmem matki. Większość odruchów wrodzonych
można już zaobserwować, jak: odruch ssania, poszukiwania pokarmu. W siódmym
miesiącu płód coraz częściej układa się główką
w dół i wytwarza się zdolność lewej półkuli mózgowej do przyjmowania dźwięków mowy, natomiast prawa muzyki. Narządy wewnętrzne jeszcze nie są do końca rozwinięte, a w szczególności układ oddechowy w ósmym miesiącu życia płodu.
W ostatnim trymestrze trzeciego miesiąca dziecko na dwa tygodnie przed porodem przestaje rosnąć.
w dół i wytwarza się zdolność lewej półkuli mózgowej do przyjmowania dźwięków mowy, natomiast prawa muzyki. Narządy wewnętrzne jeszcze nie są do końca rozwinięte, a w szczególności układ oddechowy w ósmym miesiącu życia płodu.
W ostatnim trymestrze trzeciego miesiąca dziecko na dwa tygodnie przed porodem przestaje rosnąć.
Rozwój mowy dziecka jest procesem ciągłym
od jego poczęcia do momentu osiągnięcia dojrzałości. Wiele czynników wpływa na
prawidłowy rozwój dziecka, a tym samym na rozwój jego mowy. Wszystkie dzieci
przechodzą te fazy rozwoju w tej samej kolejności, zróżnicowane jest jednak
tempo rozwoju, a każda nabyta sprawność zależy od dojrzałości i gotowości
układu nerwowego. W okresie prenatalnym zostają wykształcone: jama ustna,
gardłowa i nosowa, krtań, tchawica, oskrzela i płuca, są to organy, które w
mówieniu odgrywają główna funkcję.
Rys. Rozwój płodu w III trymestrze ciąży whttp://dziecko.onet.pl/33678,5,7,dziecko_w_lonie_matki,2,artykul.html
Okres prenatalny jest pierwszym, a
zarazem najważniejszym, etapem w procesie rozwoju mowy dziecka. Prawidłowe
wykształcenie się narządów mowy ma ogromny wpływ na dalsze etapy kształtowania
się i rozwijania mowy. Pierwszy krzyk sygnalizuje o stanie zdrowia dziecka.
Poprzez pierwsze dźwięki wydawane z narządów mowy noworodek rozpoczyna etap
komunikowania się ze światem za pomocą krtani.
Okres
melodii.
Przez następne miesiące życia dziecko
krzykiem sygnalizuje: głód, ból, mokro, zimno. Matka niemowlaka po pewnym
czasie jest w stanie rozpoznać potrzeby dziecka wyrażone krzykiem. Czasami
krzyk wykorzystywany jest przez dziecko tylko po to, aby przywołać do siebie
matkę. Pierwszy sposób komunikowania się ze światem stanowi pewien rodzaj
ćwiczeń oddechowych.
W okresie od drugiego do czwartego miesiąca
życia pojawia się nowa forma komunikacji- głużenie. Specyficzne dźwięki zostają
wydobywane przez dziecko, które są bardzo trudne artykulacyjnie. Jest to odruch
bezwarunkowy. Pojawia się, gdy dziecko jest zdrowe, syte, wyspane itp. Głużenie
to jeszcze nie mowa, ale ćwiczenie narządów artykulacyjnych. W głużeniu
wyróżnia się spółgłoski
i samogłoski.(G .Demel. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola.W-wa.1978, WSiP, str. 13)
i samogłoski.(G .Demel. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola.W-wa.1978, WSiP, str. 13)
Wydawane dźwięki przez dzieci na całym
świecie są najprawdopodobniej jednakowe. Reakcja dziecka poprzez głużenie na
widok bliskiej osoby ma charakter samorzutny. Bardzo często można zaobserwować
niekontrolowane ruchy kończyn
i całego ciała, które towarzyszą dziecku podczas tej formy komunikacji z otoczeniem.
i całego ciała, które towarzyszą dziecku podczas tej formy komunikacji z otoczeniem.
Głużenie występuje u wszystkich dzieci , nawet głuchych i
niedosłyszących. Bardzo często jest to przyczyną pomyłek matek, które twierdza
,że dziecko mówiło(głużyło)
i przestało.
i przestało.
Około 6 miesiąca życia pojawia się nowa
forma komunikacji, zwana gaworzeniem. Jest to warunkowy odruch, który polega na
powtarzaniu usłyszanych dźwięków
z otoczenia. W tym okresie dziecko zaczyna bawić się dźwiękiem. Ten trening słuchowy sprawia ze dziecko przekonuje się o tym , ze odpowiednio ułożone narządy mowy powodują wydawanie określonych dźwięków. Bardzo istotnym elementem
w rozwoju mowy dziecka jest prawidłowy słuch. Organ słuchu, ucho, kształtuje się bardzo wcześnie i jest zmysłem najlepiej rozwiniętym w pierwszych trzech miesiącach, po urodzeniu zaś jest całkowicie dojrzały do pracy. Dzieci niesłyszące nie gaworzą.
z otoczenia. W tym okresie dziecko zaczyna bawić się dźwiękiem. Ten trening słuchowy sprawia ze dziecko przekonuje się o tym , ze odpowiednio ułożone narządy mowy powodują wydawanie określonych dźwięków. Bardzo istotnym elementem
w rozwoju mowy dziecka jest prawidłowy słuch. Organ słuchu, ucho, kształtuje się bardzo wcześnie i jest zmysłem najlepiej rozwiniętym w pierwszych trzech miesiącach, po urodzeniu zaś jest całkowicie dojrzały do pracy. Dzieci niesłyszące nie gaworzą.
Około 1 roku życia, dziecko nabywa nowe
umiejętności w porozumiewaniu się
z otoczeniem. Słowa takie jak : mama, tata, baba, lala są pierwszymi wyrazami wypowiedzianymi przez dziecko ze zrozumieniem. Samogłoski takie jak:/ a, e, i, o, u, y/ oraz spółgłoski: /m, n, p, b, t, d/ są poprawnie wypowiadane przez dziecko. Bardzo ważne jest, aby rodzice jak najwięcej mówili do dziecka w tym okresie. Dorosły mówi do dziecka słowo, które brzmi podobnie do tego, które dziecko już wypowiada. Następuje wtedy pobudzenie słuchowe i w efekcie odpowiedź słowną dziecka.
z otoczeniem. Słowa takie jak : mama, tata, baba, lala są pierwszymi wyrazami wypowiedzianymi przez dziecko ze zrozumieniem. Samogłoski takie jak:/ a, e, i, o, u, y/ oraz spółgłoski: /m, n, p, b, t, d/ są poprawnie wypowiadane przez dziecko. Bardzo ważne jest, aby rodzice jak najwięcej mówili do dziecka w tym okresie. Dorosły mówi do dziecka słowo, które brzmi podobnie do tego, które dziecko już wypowiada. Następuje wtedy pobudzenie słuchowe i w efekcie odpowiedź słowną dziecka.
Równolegle z rozwojem mowy postępuje
rozwój fizyczny. W okresie głużenia- główka dziecka unosi się, w fazie
gaworzenia- pojawia się umiejętność siadania, natomiast pierwszym wyrazom
odpowiada pozycja pionowa, czyli wstawanie na nóżki.
Sygnał jednoklasowy(okres wyrazu) pojawia
się w 1-2 roku życia. Bardzo szybkie tempo rozwoju dziecka sprawia, że
następuje intensywne poznawanie świata. Bardzo wiele słów, zwrotów i wyrażeń
dziecko już rozumie. Pomimo, braku możliwości samodzielnego wypowiedzenia,
dziecko komunikuje się za pomocą wyrazu, ale mowa jest nadal bardzo
uproszczona. Często można spotkać się z tym, że podaje pierwszą lub ostatnią
sylabę wyrazu, np.: daj- da, nie ma – ima …
Zakres słownikowy dziecka jest ubogi,
lecz w czasem wzbogaca się w tempie zawrotnym. Około 12 miesiąca życia, używa 3
słów, w 15 miesiącu życia 19 wyrazów, 22 słowa w 21 miesiącu i jak dziecko
osiągnie 2 lata zasób słownictwa wzrasta do 272 wyrazów.(E. Słodowik-Racaj, O mowie dziecka . jak zapobiegać powstawaniu
nieprawidłowości w jej rozwoju.
W-wa. Żak .2000.)
W tej fazie rozwoju mowy formą wypowiedzi
są: wypowiedzenia jednoczłonowe, wyraz-zdanie oraz pseudozdanie. Wymawiane są
już wszystkie samogłoski: /a, e, i, o, u, y/ oprócz nosowych:/ą, ę,/ oraz
spółgłoski:/ p, b, m, t, d, n, k, ś/, czasami /ć./ Głoski pozostałe zamienia na
inne np. dzieci- deti.
Okres
zdania
Sygnał dźwiękowy pojawia się około 2-3
roku życia. Dziecko ma zasób słownictwa od 800 do 1500 wyrazów. Są to :
rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, liczebniki, przyimki, spójniki, zaimki
oraz przysłówki. Jest to okres budowy zdań. Na początku
są to zdania proste, które utworzone są z dwóch lub trzech wyrazów. Następnie około trzeciego roku życia wypowiedzi przechodzą w dłuższe 4-5 wyrazowe zdania. Bardzo ważne jest, aby w tym okresie mówić do dziecka poprawnie, bez spieszczania
i używania tzw. języka dziecinnego. W tym okresie powinny byś opanowane głoski:
/p, pi, b, Bi, m, mi, w, wi, f, fi, ś, ź, ć, ń, i, ki, gi, k, g, ch, t, d, n, l,/ oraz wszystkie samogłoski. Wymienione głoski nie zawsze wypowiadane są w sposób poprawny,
ze względu na małą sprawność narządów artykulacyjnych, zwłaszcza w trudniejszych zestawieniach.
są to zdania proste, które utworzone są z dwóch lub trzech wyrazów. Następnie około trzeciego roku życia wypowiedzi przechodzą w dłuższe 4-5 wyrazowe zdania. Bardzo ważne jest, aby w tym okresie mówić do dziecka poprawnie, bez spieszczania
i używania tzw. języka dziecinnego. W tym okresie powinny byś opanowane głoski:
/p, pi, b, Bi, m, mi, w, wi, f, fi, ś, ź, ć, ń, i, ki, gi, k, g, ch, t, d, n, l,/ oraz wszystkie samogłoski. Wymienione głoski nie zawsze wypowiadane są w sposób poprawny,
ze względu na małą sprawność narządów artykulacyjnych, zwłaszcza w trudniejszych zestawieniach.
Mowa dziecka staje się zrozumiała nie
tylko dla najbliższego otoczenia. Dziecko tworzy dwuwyrazowe zlepki zdań np.
mama koko. Wraz z biegiem rozwoju są one zastąpione równoważnikami zdań.
Najczęstsze zmiany językowe pojawiają się
około trzeciego roku życia. Dzieci
opuszczają sylaby początkowe lub końcowe, przestawiają głoski w wyrazach
oraz tworzą nowe wyrazy. Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się głoski: /s, z, c,/ a nawet /sz, ż, cz, dż./ Dziecko nie potrafi wypowiedzieć tych głosek, ale wie jak powinny brzmieć.
oraz tworzą nowe wyrazy. Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się głoski: /s, z, c,/ a nawet /sz, ż, cz, dż./ Dziecko nie potrafi wypowiedzieć tych głosek, ale wie jak powinny brzmieć.
Okres
swoistej mowy dziecięcej
W tym czasie następuje doskonalenie
prawidłowej mowy. W wieku czterech lat dziecko powinno umieć rozróżnić głoski
/s, z, c, dz / od / ś, ź, ć, dź). Głoska
/ r / powinna być już w tym okresie wymawiana. Bardzo często dziecko zamienia
/ l / na / r /, np. lalka- rarka. Jest to typowy objaw hiperpoprawności. Czterolatek jest obecnie w stanie opowiedzieć bajkę, mimo tego że mowa jest jeszcze daleka
od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe- uproszczone. Pojawiają się neologizmy językowe oraz nowe zlepki wyrazów.
/ r / powinna być już w tym okresie wymawiana. Bardzo często dziecko zamienia
/ l / na / r /, np. lalka- rarka. Jest to typowy objaw hiperpoprawności. Czterolatek jest obecnie w stanie opowiedzieć bajkę, mimo tego że mowa jest jeszcze daleka
od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe- uproszczone. Pojawiają się neologizmy językowe oraz nowe zlepki wyrazów.
Sześciolatek powinien wymawiać słowa
poprawnie pod względem artykulacyjnym, natomiast około siódmego roku życia mowa
powinna być prawidłowa pod względem gramatycznym i składniowym. Istotne jest,
aby dziecko ukończyło prawidłowy rozwój mowy przed podjęciem nauki w szkole.
Jednak coraz częściej spotyka się opóźnienia rozwoju mowy w okresie
przedszkolnym. Wszelkie zaburzenia i wady wymowy po skończeniu przez
dziecko sześciu lat, określane są jako opóźnienie rozwoju mowy.(Red. Grabias S., Kurkowski M., Typologie
zaburzeń słuchu, głosu
i komunikacji językowej., Lublin, PTL. 2000)
i komunikacji językowej., Lublin, PTL. 2000)
Lp.
|
Etapy rozwoju języka
|
Wiek wchodzenia
w etap
|
1.
|
Krzyk
|
Narodziny
|
2.
|
Wokalizacja(głużenie)
|
6
tygodni
|
3.
|
Gaworzenie
|
6
miesięcy
|
4.
|
Wzory
intonacji
|
8
miesięcy
|
5.
|
Wypowiedzi
jednowyrazowe
|
1
rok
|
6.
|
Wypowiedzi
dwuwyrazowe
|
18
miesięcy
|
7.
|
Formy
odmiany wyrazów
|
2
lata
|
8.
|
Pytania,
przeczenia
|
2
i 1 roku
|
9.
|
Budowanie
rzadkich lub wysoce złożonych konstrukcji
|
6
lat
|
10.
|
Dojrzałe
mówienie
|
10
lat
|
Tabela:
Opracowanie własne
Prawidłowy rozwój mowy charakteryzuje się
przechodzeniem od najprostszych struktur do rozwiniętej struktury zdania
pojedynczego i złożonego. Określone struktury językowe decydują o prawidłowym
przebiegu mowy dziecka. Jeżeli mowa dziecka jest już dostatecznie rozwinięta to
wskazane jest wprowadzać naukę drugiego, obcego języka.
Środowisko wychowawcze składa się z
podstawowej komórki społecznej, czyli rodziny. Wpływ najbliższych na rozwój
mowy dziecka jest najsilniejszy w okresie dzieciństwa. Właśnie ze względu na tę
odpowiedzialność za dziecko, rodzinę można nazwać instytucją. Rodzina stanowi
zarazem podstawową grupę społeczną, elementarną komórkę życia w społeczeństwie.
…rodzina
to grupa oparta w zasadzie na współżyciu płciowym, dostatecznie ścisła i
trwała, aby stworzyć warunki dla prokreacji i wychowania dzieci (S. Kowalski: Socjologia wychowania w
zarysie. PWN Warszawa.
1974)
Od
najdawniejszych czasów rodzina stanowiła podstawowe funkcje
opiekuńczo-wychowawcze wobec dziecka. Nie mniej jednak w różnych czasach
inaczej pojmowano opiekę i wychowanie dzieci. Obecnie rodzina stanowi w życiu
dziecka pierwsze
i naturalne środowisko wychowawcze. Jest podstawową formą opieki nad dzieckiem od jego urodzenia aż do uzyskania przez nie samodzielności. To właśnie tu dziecko zdobywa swoje pierwsze doświadczenia społeczne, uczy się określonych zachowań, norm postępowania, poznaje różnorodne formy, wzorce i nakazy. Rozwija swoją indywidualność, osobowość i psychikę. Rodzice są pierwszymi opiekunami
i wychowawcami, stąd ich tak ogromny wpływ na późniejsze zachowanie potomka.
To oni ponoszą odpowiedzialność za zaspakajanie potrzeb dziecka, dotyczy to przede wszystkim potrzeb emocjonalnych i materialnych.
i naturalne środowisko wychowawcze. Jest podstawową formą opieki nad dzieckiem od jego urodzenia aż do uzyskania przez nie samodzielności. To właśnie tu dziecko zdobywa swoje pierwsze doświadczenia społeczne, uczy się określonych zachowań, norm postępowania, poznaje różnorodne formy, wzorce i nakazy. Rozwija swoją indywidualność, osobowość i psychikę. Rodzice są pierwszymi opiekunami
i wychowawcami, stąd ich tak ogromny wpływ na późniejsze zachowanie potomka.
To oni ponoszą odpowiedzialność za zaspakajanie potrzeb dziecka, dotyczy to przede wszystkim potrzeb emocjonalnych i materialnych.
Oprócz funkcji wychowawczych rodzina
spełnia wiele innych funkcji, które rzutują na proces wychowania w niej.
Wychowanie w rodzinie jest zatem wychowaniem naturalnym, w odróżnieniu od
wychowania intencjonalnego, realizowanego w specjalnie do tego celu powołanych placówkach.
Środowisko
rodzinne, a rozwój mowy dziecka.
Rodzina jest podstawowym środowiskiem
kształcenia mowy i myślenia dziecka.
To właśnie w niej dziecko uczy się podstawowych czynności dnia codziennego:
ubieranie, rozbieranie, mycie, jedzenie, zabawę itp. Jest to okres w którym
dziecko może pytać o wszystko na bieżąco i zwykle powinien otrzymywać cierpliwą
odpowiedź. Szczególnie ważne jest to w wieku pytań i przekory, gdy rodzice
zasypywani są lawina pytań o otaczającym nas świecie.
Już Arystoteles uważał, że ludzie rodzą
się z niezapisanym umysłem, który wypełnia się podczas życia-tabula rasa.
Tabula rasa(łac.
„zatarta, niezapisana tablica”), zwrot używany w filozofii, oznaczający umysłu przed przyjęciem wrażeń otaczającego
go świata. (Aduszkiewicz. A. Słownik filozofii. Świat książki. Warszawa. 2004)
Poprzez doświadczenia życiowe, słowa
rodziców do dziecka są kodowane w mózgu dziecka. Rodzice spełniają rolę
pierwszego nauczyciela mowy, dlatego istotne jest, aby do dziecka mówiono prawidłowo. To rodzice
udoskonalają i korygują mowę dziecka
w okresie niemowlęcym.
w okresie niemowlęcym.
Niestety nie każda rodzina wpływa
pozytywnie na rozwój mowy dziecka. Bardzo często zaburzenia mowy są spowodowane
nieumyślnym naśladowaniem mowy dziecięcej przez rodziców lub dziadków. W takich
przypadkach dziecko uczy się
z błędami i bardzo trudno jest w późniejszym okresie wyeliminować z mowy dziecka błędy językowe, które są czasami nieodwracalnym procesem rozwoju mowy. Bardzo ważną rolę odgrywa kontakt dziecka ze środowiskiem nie tylko domowym. Rodzice powinni zadbać o rozwój społeczno-emocjonalny dziecka, poprzez kontakty
z otoczeniem. W ten sposób opiekunowie dają dziecku możliwość do poznawania wielu wzorców do naśladowania.
z błędami i bardzo trudno jest w późniejszym okresie wyeliminować z mowy dziecka błędy językowe, które są czasami nieodwracalnym procesem rozwoju mowy. Bardzo ważną rolę odgrywa kontakt dziecka ze środowiskiem nie tylko domowym. Rodzice powinni zadbać o rozwój społeczno-emocjonalny dziecka, poprzez kontakty
z otoczeniem. W ten sposób opiekunowie dają dziecku możliwość do poznawania wielu wzorców do naśladowania.
W XXI wieku zaobserwowano, iż rodzina
często poddawana jest bardzo trudnym zadaniom. Jednym z nich jest zmiana
miejsca zamieszkania lub rozłąka rodziców
z dziećmi. W takich sytuacjach często wpływa to na proces rozwoju mowy u dzieci. Jeżeli rodzina posługuje się językiem polskim, natomiast zamieszkuje kraj w którym dominującym językiem jest język angielski, to można zaobserwować wpływ środowiska kulturowego na rozwój mowy dziecka.
z dziećmi. W takich sytuacjach często wpływa to na proces rozwoju mowy u dzieci. Jeżeli rodzina posługuje się językiem polskim, natomiast zamieszkuje kraj w którym dominującym językiem jest język angielski, to można zaobserwować wpływ środowiska kulturowego na rozwój mowy dziecka.
Środowisko
kulturowe- wartości, normy, wzory zachowania, poglądy i wyobrażenia przyjęte
w danej zbiorowości społeczeństwa, jej systemy wychowawcze m.in. tradycja.(Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, 1982)
w danej zbiorowości społeczeństwa, jej systemy wychowawcze m.in. tradycja.(Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, 1982)
Środowiska wielojęzyczne, gdzie wychowuje
się dziecko, a należy przypomnieć
o „złotym okresie mowy dziecka”, który trwa od urodzenia do trzeciego roku
życia, ma ogromny wpływ na proces dalszego rozwoju mowy. Jeżeli rodzice są
innego pochodzenia i używają swojego ojczystego języka do dziecka, co sprawia
że ilość przyswajanych słów, zwrotów w tym okresie jest bardzo duża i może to
spowodować opóźnienia mowy. Jednak z
czasem dziecko posługuje się nie jednym,a dwoma językami (Hamers, J.F. i Blanc, M.H.A. Bilinguality and bilingualism, Cambridge,
M.H.A. 2004)
Środowisko
przedszkolne, a rozwój mowy dziecka.
Przedszkole odgrywa równie ważną rolę w
kształtowaniu mowy dziecka jak rodzice. Przedszkole współpracuje z rodzina i
środowiskiem, sprawuje opiekę nad zdrowiem i bezpieczeństwem dzieci, stymuluje
ich wszechstronny rozwój, prowadzi działalność profilaktyczną i kompensacyjną,
przygotowuje do szkoły.(M. Kwiatkowska i Z. Kopińska. Pedagogika przedszkolna.
WSiP, Warszawa, 1978)
Nauczyciel nie powinien mieć wady wymowy,
gdyż to on jest wzorem do naśladowania. Dzieci poddawane są presji tego wzoru i
naśladują go. Zadaniem nauczyciela jest więc budzenie wrażliwości dziecka na
piękno otaczającego świata. Dziecko uwielbia się bawić , a każdy nauczyciel wie
ze poprzez zabawę najlepiej nauczyć dziecko poprawnej mowy. Dlatego bardzo
ważną rolę odgrywa ilość oraz jakość
różnorodnych zajęć w przedszkolu.
Rodzic powinien współpracować z
nauczycielem i logopedą. Powinien mieć świadomość tego jak rozwija się mowa
dziecka i jak może pomóc w tak ważnym procesie rozwoju dziecka. Jedną z
podstawowych ról rodzica jest współpraca nauczyciela i rodzica w przedszkolu,
jak i w szkole.
Pozdrawiam serdecznie :)
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńTO faktycznie jest prawda, gdyż w końcu dzieci bardzo szybko uczą się języka. Dlatego ja chcę mojego malucha jak najlepiej wychować. Nawet czytałam na stronie https://whisbear.com/pl/blog/8-rzeczy-ktore-robisz-codzienne-czy-wiesz-jaki-wplyw-maja-na-twoje-dziecko/ o różnych czynnościach mających wpływ na wychowanie dziecka.
OdpowiedzUsuńJestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuń