Jest to nieprawdopodobne lecz dzieci uczą się języka obcego bez żadnych wskazówek oraz instrukcji. Pojawiają się dwa podejścia do zrozumienia procesu uczenia się dzieci, są to: podejście neurolingwistyczne oraz lingwistyczne. Ponadto, przyswajanie drugiego języka składa się z pięciu poziomów, które poniżej scharakteryzuje.
Podejście neurolingwistyczne odpowiada za
językowy system fonologiczny. Istotne jest wspomnieć o lokalizacji funkcji
językowych w mózgu człowieka. Jedną z ważniejszych części mózgu odpowiadającego za język jest lewa półkula, gdzie
umieszczona jest część mózgu zwana obszarem Wernickiego.
„Jest to obszar kory mózgowej
kierujący i inicjujący procesy rozpoznawania głosek, wyrazów
i zdań oraz czynnością nadawania mowy. Uszkodzenie tego ośrodka sprawia iż wypowiedzi są prawidłowe pod względem ruchowym, lecz mimo to całkowicie niezrozumiałe. Nazwa obszaru pochodzi od jego odkrywcy Carla Wernickiego”.(Wikipedia wolna encyklopedia, pobrano 15.07.2010, godz. 12.00)
i zdań oraz czynnością nadawania mowy. Uszkodzenie tego ośrodka sprawia iż wypowiedzi są prawidłowe pod względem ruchowym, lecz mimo to całkowicie niezrozumiałe. Nazwa obszaru pochodzi od jego odkrywcy Carla Wernickiego”.(Wikipedia wolna encyklopedia, pobrano 15.07.2010, godz. 12.00)
Natomiast za generowanie mowy
odpowiedzialny jest ośrodek Broki, który ma wpływ na zdolności mówienia. Utrata
umiejętności lub zaburzenie funkcji językowych powstałe w wyniku uszkodzenia
mózgu nazwane jest afazją Broki
Rys. Schemat pokazujący lokalizację ośrodków Broki i
Wernickego
Przyswajanie języka następuje z chwilą
rozwinięcia się mózgu dziecka. Jednakże czasami pojawiają się pewne bariery w
nabywaniu kodu spowodowane warunkami środowiskowymi, gdzie dorasta dziecko.
Wtedy proces adaptacji uwarunkowany jest od wpływów biologicznych. Ten moment
jest decydujący w procesie uczenia się języków. Pojawia się u dzieci do lat 12.
W oparciu o teorię wybitnego językoznawcę
Eryka Lennenberga(1967), dziecko które nie nauczyło się żadnego języka przed 12
rokiem życia w późniejszym okresie ma nikłe szanse na w pełni opanowanie
wszystkich funkcji językowych. (G.
Malmkaer, . Politt, A. Williams, Language and Understanding, 1994, OUP, s. 120)
Innym
podejściem do zrozumienia adaptacji języka obcego jest metoda lingwistyczna,
która polega na przyjmowaniu języka przez uczące się dziecko, czyli input, a
następnie produkowaniu tego co przyswoiło, czyli output.
Stwierdzono, iż przyswajanie drugiego
języka odbywa się w pięciu poziomach. Każde dziecko, które uczy się języka
obcego musi przejść przez wszystkie poziomy. Jednakże indywidualne potrzeby
jednostki decydują o długości trwania danego poziomu.
Pierwszym etapem jest pre –produkcja
polegająca na pojawieniu się okresu ciszy, która jest charakterystyczna, gdyż
słuchanie języka jest najważniejszą czynnością w tym czasie. Dziecko nie mówi tylko potrafi powtarzać. Język nie jest
produkowany lecz niektóre zwroty i wyrażenia są kopiowane. Należy pamiętać o licznych powtórkach polegających na grach i zabawach z uczestnictwem języka
obcego. Poprzez tą metodę dzieci szybko zapamiętują zwroty i zaczynają wczesną
produkcję języka obcego. W związku z tym wkraczają w drugi etap zwany wczesną
produkcją.
W tym okresie dziecko jest w stanie
zapamiętać do 1000 słów. Używa zwroty składające się z jednego lub dwóch
wyrazów pomimo, że czasami są niedostosowane do sytuacji, udziela krótkich
odpowiedzi przeczących lub twierdzących oraz zaczyna więcej rozumieć. Etap ten
trwa do około 6 miesięcy.
Zasób słownictwa w trzecim etapie, który
nazwany jest etapem powstania mowy,
osiąga 3000 wyrazów. Dzieci potrafią już zadać proste pytania, choć
gramatycznie niepoprawnie to zdania przez nich utworzone posiadają sens. Za
pomocą obrazków są w stanie opisać krótką historyjkę oraz wziąć udział w
prostym dialogu. .
Przed ostatnim etapem przyswajania języka
obcego jest płynność, czyli Intermediate. Aktywna płynność słów w tym okresie
jest około 6000. Osoba potrafi już wyrażać swoje myśli i opinie. Zdania są już
przemyślane oraz zbudowane poprawnie gramatycznie. Pomimo płynności w mówieniu
często stosowana jest translacja, w której zostają łączone L1 i L2.
Ostatnim poziomem, który zajmuje od 4 do
10 lat jest płynność, czyli Advanced. Mowa na tym etapie jest zbliżona do tzw.
native speaker, czyli do osoby używającej tego kodu jako języka ojczystego.
Przedstawione etapy odgrywają kluczową
rolę podczas przyswajania drugiego języka, gdyż ukazują poziom językowy dziecka.
Rodzice, nauczyciele, opiekunowie są świadomi
potrzeb dziecka i są aktywnie włączeni w rozwój bilingwizmu w rodzinie.
Pozdrawiam serdecznie :)
Dlatego ja jestem przekonany, że ucząc się języka obcego jak np. angielski wszystko musi być poukładane i na pewno nie może to nastąpić nagle. W sumie jak czytam dzieciakom specjalnie wierszyki po angielsku https://www.jezykiobce.pl/s/46/wierszyki-dla-dzieci-po-angielsku to poniekąd one również od razu uczą się języka obcego.
OdpowiedzUsuń