Do drugiej połowy XX wieku uważano, że dwujęzyczność ma negatywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. Naukowcy próbowali udowodnić, iż poprzez posługiwanie się dwoma językami dziecko traci potencjał intelektualny. Stwierdzono, że przesądy dotyczące dwujęzyczności można zaobserwować w XXI wieku.
Mimo, że coraz częściej rodzice zwracają
szczególną uwagę na wdrażanie w życie swojego dziecka naukę języków obcych,
zadają sobie pytania, które budzą niepokój dotyczący rozwoju mowy dziecka.
Poniżej
umieszczona została opinia na blogu Helen Doron, dotycząca dwujęzyczności
u dzieci:
u dzieci:
„ Nie ma
żadnych dowodów na to, że nauka więcej niż jednego języka wpływa negatywnie na
rozwój dziecka. Wręcz przeciwnie: istnieje wiele dowodów potwierdzających, że
wcześnie prowadzona edukacja językowa korzystnie wpływa na rozwój intelektualny
dziecka i w dużym stopniu warunkuje jego
dalsze sukcesy szkolne. Co więcej, dzieci uczą się języków szybciej niż
dorośli. A to dlatego, że mózg człowieka rozwija się najintensywniej do
szóstego roku życia. Im więc później zaczyna się naukę- tym trudniej przychodzi
przyswajanie wiedzy. ”Pobrano 21.07.2010 godz. 21.21 http://blog.helendoron.pl/tag/dwujezyczne-dzieci
Helen Doron jest jedną z
najwybitniejszych lingwistów w Wielkiej Brytanii. Opracowała metodę, która pomogła
rozstrzygnąć pewne wątpliwości niektórych rodziców w sprawie wdrażania języków
obcych we wczesnym dzieciństwie.
„Helen Doron jest brytyjską lingwistką,
specjalizującą się w optymalizacji rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i
fizycznego najmłodszych dzieci. W 1985 roku opracowała unikalną metodę
nauczania języka angielskiego poprzez wykorzystanie naturalnej zdolności
dziecka do rozpoznawania, powtarzania i przyswajania zasłyszanych z otoczenia
dźwięków. Nauka jest tu swoistym „zanurzeniem się” w języku: dzieci nie czują
bowiem różnicy pomiędzy mową ojczystą a obcą. Dlatego ważne jest jak najwcześniej
rozpoczęcie pracy z maluchem. Największą efektywność przynoszą zajęcia prowadzone
z dziećmi w wieku od 3 miesiąca do 14 lat. I właśnie dla tej grupy wiekowej
przeznaczona jest metoda Helen Doron.” Pobrano
dnia 21.07.2010, godz. 21.59 http://blog.helendoron.pl/angielski-od-pieluszki
Jednakże, zauważyć
można, że dzieci które przyswajają dwa kody językowe równocześnie zaczynają
swoją przygodę z mówieniem później niż dzieci jednojęzyczne. Nie jest to reguła
lecz należy brać pod uwagę wiele czynników wpływających na rozwój ogólny
dziecka. Pomimo tego, dziecko w późniejszym okresie zaczyna mówić
i to z podwójnym skutkiem.
i to z podwójnym skutkiem.
Lp.
|
Mity
dotyczące dwujęzyczności u dzieci
|
1.
|
Dzieci te są
opóźnione językowo.
|
2.
|
Dzieci
dwujęzyczne maja opóźnioną inteligencję.
|
3.
|
Poprzez
jednoczesne wyuczanie się dwóch języków dzieci są za bardzo
przeciążone
wymaganiami i nie mogą im sprostać.
|
4.
|
Dzieci te nie być
potrafią kreatywne językowo
|
5.
|
Dzieci te nie
posiadają swej mowy ojczystej
|
6.
|
Dzieci
dwujęzyczne są wykolejone, pozbawione ojczyzny, bez identyfikacji.
|
7.
|
Dzieci te mają
kompleksy mniejszościowe
|
8.
|
Dzieci dwujęzyczne są
powierzchowne, niestałe i bierne w poprawnym zachowaniu.
|
9.
|
Dzieci
bilingwalne mają rozdwojona osobowość, mają skłonności do
zachorowania na
schizofrenię.
|
Aksana Grigoriewa, Wyższa Szkoła
Bezpieczeństwa „DZIECI
DWUJĘZYCZNE. ZALETY I WADY POSŁUGIWANIA SIĘ DWOMA JĘZYKAMI”, pobrano 21.07.2010, godz. 22.09
Pomimo negatywnych opinii, większość
rodziców praktykuje bilingwizm
w rodzinie. W związku z tym można spotkać się z wieloma zaletami związanymi
z dwujęzycznością w rodzinie.
w rodzinie. W związku z tym można spotkać się z wieloma zaletami związanymi
z dwujęzycznością w rodzinie.
Jedną z ważniejszych jest szybsze przyswajanie języków obcych. Jest
błędem sądząc, iż osoba dwujęzyczna zna dwa języki idealnie. Zdarza się że
łatwiej jest mówić w L1 a pisać L2. Bardzo często można zaobserwować to u
dzieci w rodzinach bilingwalnych. Jeżeli jest problem z wyrażeniem swoich
emocji, potrzeb, dziecko bardzo często miesza dwa języki. Nie jest to jednak
trwałe lecz chwilowe.
„Osoby dwujęzyczne jak
udowodniły badania, szybciej się uczą i są bardziej kreatywne niż używający
jednego tylko języka. Osoby mówiące więcej niż dwoma językami, mają przewagę w jeszcze jednym
aspekcie: znając dwa języki mogą komunikować się z większą liczbą ludzi.
Ponadto, mówiąc danym językiem, stykają się z kulturą wybranego kraju bardziej
gruntownie, co pozwala na łatwiejsze pokonanie wszelkich barier międzyludzkich.
Wielojęzyczność jest również atutem w bardziej przyziemnych kwestiach: jeśli
mówimy kilkoma językami, łatwiej jest nam znaleźć pracę.” Beata Słupczyńska Pobrano: 22.07.2010, godz.12.00, http://zszkol.w.interia.pl/n1/ni-jenzyki.htm
Stwierdzono wiele korzyści wynikających
z dwujęzyczności w społeczeństwie. Zaobserwowano, iż osoby posługujące
się dwoma lub więcej językami z łatwością radzą sobie w sytuacjach wymagających
wielozadaniowości. Posiadają zdolności do elastycznego myślenia, które we wcześniejszych
latach były traktowane jako ujemne
skutki bilingwizmu w kraju. Wynikały one głównie z problemów ekonomicznych
związanych z trudnościami bytowymi imigrantów.
Lp.
|
Zalety dziecka żyjącego w rodzinie bilingwalnej
|
1.
|
Dwujęzyczne
dzieci uczą się łatwiej drugiego języka podczas zabawy, natomiast
pozostałe
dzieci wyuczają się go później w szkole z wielkim trudem.
|
2.
|
Dzieci te posługują się drugim językiem o wiele lepiej i
doskonalej.
|
3.
|
Dwujęzyczne
dzieci posiadają talent językowy i są bystrzejsze językowo
niż
dzieci jednojęzyczne.
|
4.
|
Dzieci
dwujęzyczne są więcej tolerancyjne i bardziej otwarte niż dzieci
jednojęzyczne.
|
5.
|
Dzieci
dwujęzyczne są bardziej elastyczne do przystosowania się niż dzieci
jednojęzyczne.
|
6.
|
Dwujęzyczne
dzieci są inteligentniejsze niż dzieci posługujące się jednym
językiem.
|
Aksana Grigoriewa, Wyższa Szkoła
Bezpieczeństwa „DZIECI
DWUJĘZYCZNE. ZALETY I WADY POSŁUGIWANIA SIĘ DWOMA JĘZYKAMI”, pobrano 24.07.2010, godz. 13.45
Wychowanie dwujęzyczne dziecka jest zapewne bardzo trudnym i długim
procesem na którego wyniki należy cierpliwie czekać. Pomimo trudności
wynikających z bycia bilingwalną rodziną, zalecane jest używanie języka
ojczystego przez rodziców w obecności dziecka. Rezultaty będą widoczne za kilka lat, a pewnego dnia można
usłyszeć od niego: „dziękuję”.
Pozdrawiam serdecznie:)
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem dzieci jeśli znają więcej niż tylko język rodzimy to bardzo dobrze. Dzięki temu możemy znacznie pomóc naszemu maluchowi w przyszłości, gdyż będzie mu łatwiej ogarnąć trudności językowe. Ja swoje dzieci zapisałam do szkoły https://lincoln.edu.pl aby uczyły się u najlepszych.
OdpowiedzUsuńW sumie dwujęzyczność musi być całkiem fajna, gdyż wtedy możemy sobie poradzić w różnych sytuacjach. Ja aktualnie uczę się języka hiszpańskiego dzięki aplikacji mobilnej https://www.jezykiobce.pl/hiszpanski/1099-ifiszki-hiszpanski-aplikacja-mobilna.html która moim zdaniem nie ma sobie równych.
OdpowiedzUsuń