piątek, 29 maja 2015

Korzyści i straty związane z dwujęzycznością dziecka.


     Do drugiej połowy XX wieku uważano, że dwujęzyczność ma negatywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. Naukowcy próbowali udowodnić, iż poprzez posługiwanie się dwoma językami dziecko traci potencjał intelektualny. Stwierdzono, że przesądy dotyczące dwujęzyczności można zaobserwować w XXI wieku.
     Mimo, że coraz częściej rodzice zwracają szczególną uwagę na wdrażanie w życie swojego dziecka naukę języków obcych, zadają sobie pytania, które budzą niepokój dotyczący rozwoju mowy dziecka.
Poniżej umieszczona została opinia na blogu Helen Doron, dotycząca dwujęzyczności
u dzieci:
      Nie ma żadnych dowodów na to, że nauka więcej niż jednego języka wpływa negatywnie na rozwój dziecka. Wręcz przeciwnie: istnieje wiele dowodów potwierdzających, że wcześnie prowadzona edukacja językowa korzystnie wpływa na rozwój intelektualny dziecka  i w dużym stopniu warunkuje jego dalsze sukcesy szkolne. Co więcej, dzieci uczą się języków szybciej niż dorośli. A to dlatego, że mózg człowieka rozwija się najintensywniej do szóstego roku życia. Im więc później zaczyna się naukę- tym trudniej przychodzi przyswajanie wiedzy. ”Pobrano 21.07.2010 godz. 21.21 http://blog.helendoron.pl/tag/dwujezyczne-dzieci

      Helen Doron jest jedną z najwybitniejszych lingwistów w Wielkiej Brytanii. Opracowała metodę, która pomogła rozstrzygnąć pewne wątpliwości niektórych rodziców w sprawie wdrażania języków obcych we wczesnym dzieciństwie.
       „Helen Doron jest brytyjską lingwistką, specjalizującą się w optymalizacji rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego najmłodszych dzieci. W 1985 roku opracowała unikalną metodę nauczania języka angielskiego poprzez wykorzystanie naturalnej zdolności dziecka do rozpoznawania, powtarzania i przyswajania zasłyszanych z otoczenia dźwięków. Nauka jest tu swoistym „zanurzeniem się” w języku: dzieci nie czują bowiem różnicy pomiędzy mową ojczystą a obcą. Dlatego ważne jest jak najwcześniej rozpoczęcie pracy z maluchem. Największą efektywność przynoszą zajęcia prowadzone z dziećmi w wieku od 3 miesiąca do 14 lat. I właśnie dla tej grupy wiekowej przeznaczona jest metoda Helen Doron.” Pobrano dnia 21.07.2010, godz. 21.59 http://blog.helendoron.pl/angielski-od-pieluszki

        Jednakże, zauważyć można, że dzieci które przyswajają dwa kody językowe równocześnie zaczynają swoją przygodę z mówieniem później niż dzieci jednojęzyczne. Nie jest to reguła lecz należy brać pod uwagę wiele czynników wpływających na rozwój ogólny dziecka. Pomimo tego, dziecko w późniejszym okresie zaczyna mówić
 i to z podwójnym skutkiem.

Lp.
Mity dotyczące dwujęzyczności u dzieci
1.
Dzieci te są opóźnione językowo.

2.
Dzieci dwujęzyczne maja opóźnioną inteligencję.

3.
Poprzez jednoczesne wyuczanie się dwóch języków dzieci są za bardzo

przeciążone wymaganiami i nie mogą im sprostać.

4.
Dzieci te nie być potrafią kreatywne językowo
5.
Dzieci te nie posiadają swej mowy ojczystej
6.
Dzieci dwujęzyczne są wykolejone, pozbawione ojczyzny, bez identyfikacji.

7.
Dzieci te mają kompleksy mniejszościowe
8.
Dzieci dwujęzyczne są powierzchowne, niestałe i bierne w poprawnym zachowaniu.
9.
Dzieci bilingwalne mają rozdwojona osobowość, mają skłonności do

zachorowania na schizofrenię.
Aksana Grigoriewa, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa DZIECI DWUJĘZYCZNE. ZALETY I WADY POSŁUGIWANIA SIĘ DWOMA JĘZYKAMI”, pobrano 21.07.2010, godz. 22.09  

      Pomimo negatywnych opinii, większość rodziców praktykuje bilingwizm
w rodzinie. W związku z tym można spotkać się z wieloma zaletami związanymi
z dwujęzycznością w rodzinie.
      Jedną z ważniejszych  jest szybsze przyswajanie języków obcych. Jest błędem sądząc, iż osoba dwujęzyczna zna dwa języki idealnie. Zdarza się że łatwiej jest mówić w L1 a pisać L2. Bardzo często można zaobserwować to u dzieci w rodzinach bilingwalnych. Jeżeli jest problem z wyrażeniem swoich emocji, potrzeb, dziecko bardzo często miesza dwa języki. Nie jest to jednak trwałe lecz chwilowe.
„Osoby dwujęzyczne jak udowodniły badania, szybciej się uczą i są bardziej kreatywne niż używający jednego tylko języka. Osoby mówiące więcej niż dwoma językami, mają przewagę w jeszcze jednym aspekcie: znając dwa języki mogą komunikować się z większą liczbą ludzi. Ponadto, mówiąc danym językiem, stykają się z kulturą wybranego kraju bardziej gruntownie, co pozwala na łatwiejsze pokonanie wszelkich barier międzyludzkich. Wielojęzyczność jest również atutem w bardziej przyziemnych kwestiach: jeśli mówimy kilkoma językami, łatwiej jest nam znaleźć pracę.” Beata Słupczyńska Pobrano: 22.07.2010, godz.12.00, http://zszkol.w.interia.pl/n1/ni-jenzyki.htm

     Stwierdzono wiele korzyści wynikających  z dwujęzyczności w społeczeństwie. Zaobserwowano, iż osoby posługujące się dwoma lub więcej językami z łatwością radzą sobie w sytuacjach wymagających wielozadaniowości. Posiadają zdolności do elastycznego myślenia, które we wcześniejszych latach były traktowane jako ujemne skutki bilingwizmu w kraju. Wynikały one głównie z problemów ekonomicznych związanych z trudnościami bytowymi imigrantów.
     
Lp.
Zalety dziecka żyjącego w rodzinie bilingwalnej
1.
Dwujęzyczne dzieci uczą się łatwiej drugiego języka podczas zabawy, natomiast

pozostałe dzieci wyuczają się go później w szkole z wielkim trudem.
2.
Dzieci te posługują się  drugim językiem o wiele lepiej i doskonalej.
3.
Dwujęzyczne dzieci posiadają talent językowy i są bystrzejsze językowo

niż dzieci jednojęzyczne.
4.
Dzieci dwujęzyczne są więcej tolerancyjne i bardziej otwarte niż dzieci jednojęzyczne.
5.
Dzieci dwujęzyczne są bardziej elastyczne do przystosowania się niż dzieci

jednojęzyczne.
6.
Dwujęzyczne dzieci są inteligentniejsze niż dzieci posługujące się jednym

językiem.

Aksana Grigoriewa, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa DZIECI DWUJĘZYCZNE. ZALETY I WADY POSŁUGIWANIA SIĘ DWOMA JĘZYKAMI”, pobrano 24.07.2010, godz. 13.45  

       Wychowanie dwujęzyczne dziecka jest zapewne bardzo trudnym i długim procesem na którego wyniki należy cierpliwie czekać. Pomimo trudności wynikających z bycia bilingwalną rodziną, zalecane jest używanie języka ojczystego przez rodziców w obecności dziecka. Rezultaty będą widoczne za kilka lat, a pewnego dnia można usłyszeć od niego: „dziękuję”.
                                                                                                                        Pozdrawiam serdecznie:)

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem dzieci jeśli znają więcej niż tylko język rodzimy to bardzo dobrze. Dzięki temu możemy znacznie pomóc naszemu maluchowi w przyszłości, gdyż będzie mu łatwiej ogarnąć trudności językowe. Ja swoje dzieci zapisałam do szkoły https://lincoln.edu.pl aby uczyły się u najlepszych.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie dwujęzyczność musi być całkiem fajna, gdyż wtedy możemy sobie poradzić w różnych sytuacjach. Ja aktualnie uczę się języka hiszpańskiego dzięki aplikacji mobilnej https://www.jezykiobce.pl/hiszpanski/1099-ifiszki-hiszpanski-aplikacja-mobilna.html która moim zdaniem nie ma sobie równych.

    OdpowiedzUsuń