czwartek, 9 kwietnia 2015

Czas Past Perfect- z czym to się je?

Następny czas, który nie wiemy do czego go przykleić! Ale spokojnie!
Postaram się w krótki i jasny sposób wyjaśnić go
dla popadających w panikę przed egzaminem maturalnym:)
Więc do dzieła!!!

ZASTOSOWANIE:

- czynności i stany przeszłe, które poprzedzały inne czynności lub stany przeszłe
np. When I arrived at the party Marta had already gone home.
(Kiedy przyjechałam na imprezę, Marta już pojechała do domu.)

Marta wyszła zanim zdążyłam przyjechać. Dlatego mówimy,że czynność poprzedziła inną w przeszłości. Troszkę zawiłe, ale pamiętajcie, że czasu tego używamy, aby jasno określić kolejność wydarzeń w przeszłości, szczególnie gdy wykorzystujemy takie spójniki jak: after, before, when.

BUDOWA ZDANIA TWIERDZĄCEGO:

PODMIOT + HAD + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
     - regularny - ed
                      - nieregularny -III tabelka

He showed me some souvenirs which he had bought on holiday in Thailand.
(On pokazał mi pamiątki, które kupił na wakacjach w Tajlandii.)

She had studied hard for the exam and passed it well as a result.
(Dużo uczyła się do egzaminu i w rezultacie zdała znakomicie.)

BUDOWA ZDANIA PRZECZĄCEGO:

PODMIOT + HAD + NOT + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
     - regularny - ed
                      - nieregularny -III tabelka

He showed me some souvenirs which he had not bought on holiday in Thailand.
(On pokazał mi pamiątki, które nie kupił na wakacjach w Tajlandii.)

She had not studied hard for the exam and failed it as a result.
(Nie uczyła się do egzaminu i w rezultacie go nie zdała.)


BUDOWA ZDANIA PYTAJĄCEGO:

HAD + PODMIOT + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
     - regularny - ed
                      - nieregularny -III tabelka

He showed me some souvenirs.Had he bought them on holiday in Thailand?
(On pokazał mi pamiątki.Czy kupił je na wakacjach w Tajlandii?)

Had she studied hard for the exam and passed it well?
(Czy dużo uczyła się do egzaminu i w rezultacie zdała znakomicie?)


Nie było tak źle, chociaż ten czas nie należy do ulubionych!
Ale na tym koniec przeszłości i czas na czasy przyszłe! o tym w następnych postach!

Pozdrawiam serdecznie

2 komentarze:

  1. W sumie jeśli chodzi o mnie to akurat czasów dopiero zaczynam się na dobre uczyć. Bardzo dobrze idzie mi nauka języka obcego w szkole językowej https://lincoln.edu.pl/ i z pewnością polecam właśnie tą szkołę jako solidny wybór.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama nauka czasów w języku angielskim jest bardzo ważna gdyż jest to poniekąd filar każdego języka. Dlatego ja znów zaczynam naukę od podstaw i chcę zapisać się na kurs internetowy. Jak czytałam na stronie https://mama-m.pl/nauka-angielskiego-online/ to nauka angielskiego online jest bardzo fajnym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń