środa, 8 kwietnia 2015

Czas Past Continuous- cóż to takiego?

ZASTOSOWANIE:

-zdarzenia lub czynności odbywające się w pewnym momencie w przeszłości,
np. This time yesterday I was having lunch in a restaurant.
(O tej porze wczoraj, jadłem lunch w restauracji.)

- zdarzenia i sytuacje, które stanowiły tło dla innych wydarzeń,
np. He was having a shower when the phone rang.
(On brał prysznic, kiedy zadzwonił telefon.)

- zdarzenia, które miały miejsce w tym samym czasie,
np. While they were sitting at the table chatting, the others were dancing.
(Gdy oni siedzieli i rozmawiali, inni tańczyli.) 

BUDOWA ZDANIA TWIERDZĄCEGO:

PODMIOT + WAS/WERE +CZASOWNIK z -ing +RESZTA ZDANIA

I was playing footbal at 5 o'clock yesterday afternoon.
(Grałem wczoraj w piłkę o godzinie 5.00 po południu.)

They were walking in the park, when the telephone rang.
(Spacerowali w praku, kiedy zadzwonił telefon.) 


BUDOWA ZDANIA PRZECZĄCEGO:

PODMIOT + WAS/WERE + NOT + CZASOWNIK z -ing +RESZTA ZDANIA

I was not playing footbal at 5 o'clock yesterday afternoon.
(Nie grałem wczoraj w piłkę o godzinie 5.00 po południu.)

They were not walking in the park, when the telephone rang.
(Nie spacerowali w praku, kiedy zadzwonił telefon.) 

BUDOWA ZDANIA PYTAJĄCEGO:

WAS/WERE + PODMIOT + CZASOWNIK z -ing +RESZTA ZDANIA

Was I playing footbal at 5 o'clock yesterday afternoon?
(Czy grałem wczoraj w piłkę o godzinie 5.00 po południu.)

Were they walking in the park, when the telephone ran?
(Czy oni spacerowali w praku, kiedy zadzwonił telefon?) 

 Czas Past Continuous często występuje z czasem Past Simple. Można to zrozumieć na przykładzie zdania:

When I was taking a shower, the phone rang.
(Kiedy brałem prysznic, zadzwonił telefon.)


Pierwsza część zdania jest tłem sytuacji dlatego użyty jest czas Past Continuous, ale czynność brania prysznica została przerwana telefonem, więc czynność dokonana dlatego czas Past Simple.

Mam nadzieję,że podane informacje pomogą Wam zrozumieć ten czas. 

Życzę miłej nauki!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz